De Mobiliteitsklassen (MK5) in de praktijk: wanneer spreek je van fysieke overbelasting?

Mogelijk gemaakt door
Gezond & Zeker

15 keer bekeken

Bij het kiezen van het juiste hulpmiddel of de juiste transfertechniek is die mobiliteit van de cliënt zeer bepalend. Naarmate de cliënt minder kan, is er immers meer begeleiding nodig en neemt de kans op fysieke overbelasting van de zorgverlener toe.

Om hier in de praktijk goed mee om te kunnen gaan is door LOCOmotion (Knibbe & Knibbe) de indeling in vijf Mobiliteitsklasses ontwikkeld, ook wel de MK5 genoemd. Daarbij worden cliënten op grond van hun functionele mobiliteit in vijf mobiliteitsklassen ingedeeld (A,B,C,D en E). Dat gebeurt dus niet op grond van een ziektebeeld, maar op grond van de beperkingen / mogelijkheden die de cliënt heeft om mee te werken aan bijvoorbeeld transfers.

Soms kan het ingewikkeld zijn om te bepalen wanneer iets te zwaar is of niet. Hopelijk kan deze video je helpen.

Mobiliteitsklasse

Downloads & Links
Download QR
Deel

Even snel een vriend of collega tippen? Klik & deel deze informatie.

Verderkijken voor 14. Uitleg Fysieke Belasting

14.1 Statische belasting
Bekijk
14.2 Druk op tussenwervelschijven door voorovergebogen werken
Bekijk
14.3 Extra druk op de tussenwervelschijven door overgewicht?
Bekijk
14.4 Druk op de tussenwervelschijven hoger bij lange mensen?
Bekijk
14.5 Hoe meet je of duwen of trekken te zwaar is?
Bekijk
14.6 Spreidstand om statische belasting te verminderen
Bekijk
14.7 De vijf Mobiliteitsklassen (MK5) uitgelegd
Bekijk
14.8 Het belang van rustig tillen, duwen, trekken etc.
Bekijk
14.9 De Mobiliteitsklassen (MK5) in de praktijk: wat is het verschil tussen B en C?
Bekijk
14.11 De Mobiliteitsklassen (MK5) in de praktijk: blijf je zelfredzaamheid stimuleren, ook bij E?
Bekijk

Deze website is ontwikkeld door Gezond & Zeker en LOCOmotion, in opdracht van de regionale werkgeversorganisaties verenigd in RegioPlus.